Direktlänk till inlägg 18 april 2011

Hejsan, jag är ingen skorstensfejare...

Av knoparladan - 18 april 2011 19:49

Hejsan, jag är ingen skorstensfejare, men av någon anledning växer ett eget intresset för yrket mer och mer. Jag har ju läst (och även förstått själv) att folk med höjdskräck inte lämpar sig så väl för ett yrke som detta. Men jag undrar vart man drar gränsen mellan höjdskräck och "stor respekt" för höga höjder. När jag tänker på ett plåttak mitt i vintern kommer dock många frågetecken. Hur går detta till? Hur tar man sig från ena sidan till den andra på hustak som detta? Och då undrar jag även om det finns någon maxhöjd på ett hus för att kunna ta sig upp med en stege, och att då efter en viss höjd krävs vindsluckor. För det kan väl inte vara meningen att man ska klätta 6 eller 7 meter upp på en stege?

Jag har även en fråga angående det här med sena arbetstider. Jag är säkert mycket trög i mitt tänkande, men hur går detta till? Inte kan man väl gå upp på hustak mitt i natten (då man dessutom knappt ser något) när t.ex familjen i huset sover? Dessa arbetstider måste väl vara menade för andra sysslor?
Hoppas att ni kan svara på någon av mina frågor. Mvh Adrian


Adrian har lite frågor, knoparlådans experter finns i bland dess läsare, varsegoda och Ge Adrian ett vettigt svar!!

(Knoparlådan håller med Adrian att det verkar "helt fel" att gå på taket när det är "nattsvart" ute!)

 
 
Ingen bild

Sara

18 april 2011 20:06

Man får ställa sig frågan är man rädd för höjden eller för att falla? Jag har ingen höjdskräck men jag hoppar inte från femmans trampolin i badhuset :)

 
Ingen bild

VAO

18 april 2011 21:48

Höjdrädsla anser jag iaf. inte vara något annat än en "vanesak". Den jobbar du nog bort ganska snabbt.

 
Ingen bild

sotsotsot

20 april 2011 12:53

Lös markstege ska bara användas till fasadhöjd under 4 meter. I övrigt är det en vanesak med höjder och inget man går och oroar sig för,lika lite som en brandman skulle vara rädd för att bli innebränd eller en bonde för att bli ihjältrampad av korna.....det är en del av spelet så att säga.

När det är mörkt finns det ficklampor, men helt klart är någorlunda ljus att föredra, så vintrarna väntar vi lite med jobb som kräver
bättre förhållande som kartläggning av rökkanaler.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av knoparladan - 7 mars 2012 19:22

Sotar-SM 2012 !! Gå med i gruppen på facebook och du får full koll på evenemanget.   Här är delar av gruppinfon från fejjan:   Efter årets lyckade träff i Karlstad med Sotar-SM i Fotboll och Sotar-SM i bowling blev vi tillfrågade att hålla ...

Av knoparladan - 6 februari 2012 21:22

För den som saknat Knoparlådan (bloggen) nu kör vi igen!   Det kom en fråga från signaturen Sudden om det är rätt på lönespecifikationen? Svar nummer ett: Det blir att ta och prata med facket (Kommunal) det sitter en person på facket någons...

Av knoparladan - 22 juni 2011 19:31

Stockholm igen! Annat företag! Samma orsak men andra problem? Eller är det samma problem, en dålig taxa som inte bär verksamheten. Personal på Sotningsföretag AB nr2 i Stockholm låter höra av sig om att dagar med överbokningar (för mycket job...

Av knoparladan - 14 juni 2011 20:37

Ny typ av sotningstaxa i Stockholm har tvingat fram order att arbeta in tid till personal på företag som utför sotning eller brandskyddskontroller. Om inte personalen jobbar in 9 timmars arbetstid varje dag (på 8 timmar arbetstid) så går verksamhet...

Av knoparladan - 13 juni 2011 18:49

Det finns tre typer av utrustningar när man pratar om begreppet fallskydd. Fallskyddssystem det använder man för att säkra en person vid en förankringspunkt, så att personen inte faller från hög höjd (över 2 meter). Om man faller så ska fallet brom...

Presentation

Knoparlådan är vad som sagts från en sotare till en annan sotare.

Knoparlådan är rykten, sanningar, halvsanningar, skvaller och vad som händer i yrket och bland alla skorstensfejare.
knoparladan@spray.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards